Saturday 23 April 2011

999

Assalamualaikum. Hai hai. :) Cekgu garong bersiaran semula ni. Heheh. Saje tak sabo nak cite pasal tema keselamatan yang dah 2 minggu aku buat. Maka, sempena nak meraikan kehabisan tema keselamatan ni, apalah kiranya korang menyudikan diri untuk intai aktiviti yang agak menarik nak dibuat dengan budak2 ni kalau dah kering idea macam aku ni.

At first, aku macam pening la jugak sebab aku rasa dalam tema2 sebelum ni like Rumah Saya, Sekolah Saya dll tu aku dah selit tentang keselamatan. Ceceyy bajet dah cover la semua pasal keselamatan. Haaa sekaliiii banyakkkkkkk lagi benda aku tak ajar tentang keselamatan. Hihi.

Macam biasa, mula2 kena la ajar tentang keselamatan diri dulu kan? Aku hadapkan budak2 ni dengan iklan les copaque tu je untuk set induksi. Kasi menarikkk sikits. Banyak pulak kan pasal keselamatan. Budak2 pun suka. Yang dia suka tu sebab macam upin ipin. Tapi alhamdulillah, ingat jugak la pesanan2 dalam iklan tu. Heheh. Dah lepas hadap iklan2 keselamatan tu, marilah bersoal jawab. Ko tanya jeeee, budak pandai lah nak jawab. Dia akan relate dengan hidup dia. Jana2 sikit minda ehehehe. Lagi banyak bertanya, lagi jauh diorang berfikir seterusnya takde la malas nak berfikir. Kehkehkeh.

Dah sudah tanya2, kasi la aktiviti yang relate dengan benda2 ko tunjuk tadi. Ok, thats it for keselamatan diri like culik dll. Pastu, jangan lupa ajar budak2 mengenal alat sulit ye. Penting tu. Yang paling penting, sentuhan selamat dan tidak selamat. Buat demo sikit. Biar diorang pahammmm. :)

Lepas dah siap keselamatan diri, boleh la buat aktiviti keselamatan di sekolah ke, di rumah ke, mana2 lah. Ulang je semula. :) Biar budak2 ingattttttt sentiasa.

Ok, tu tak berapa menarik sangat lah. Yang menariknye adalahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh. Jeng jeng jenggggggg. Mari membuat finger puppets! :D Weeeeeeeeeee~~~ Eh aku pulak yang lelebih suka. Hihi. Tapi serious, teruja weh buat benda ni dengan budak2. Walaupun aku terpekik sana sini sebab paham2 je la budak2 ni kan, tapi serohnohkkkkk hokayyy. Silalah buat kalau tak percaya. Memang agak renyah lah keje2 dia, dengan kepala terputus lah, tangan kudung lah, macam2 lah kau jumpa time buat aktiviti ni. Huuuuu (T___T)

Cakap banyak tak guna kan, buat korang muntah je. So, zasSssS~~!!!

 Proses membuat puppet finger. :D Colour2 dulu, lepas tu baru potong2. Tapi aku tak amik gambar sebab sibuk terpekik kat budak. Hahah. Eh aku tak cakap lagi ye finger puppet apa aku buat? Jeng jeng jenggggg.... (drum rolllllll)













 Tadaaaaa. Finger puppet abang bomba uols. :D Hehehe. Bomba kan kejenya memadam api kata budak2. :P  Maka, abang bomba juga boleh dimasukkan dalam tema keselamatan ye kawan2. :D Hihi. Comel kan comel kan? Ada recognize anything yang cacat pada abang bomba? Tiadaaa.

 Yang ni pulak? Ada tak agak2 yang terputus2 kepala ke, kudung tangan ke. Ada? ADA! Yang sorang tu kepala abang bomba hilang. Tinggal topi je. (T___T)

 Yang ni pulak ada yang abang bomba dia takde topi dah. (T__T) *sighsss*

 Yang ni ok la. Cuma ada yang topi abang bomba tu seperti di awangan. :P

 Ni lagi sadis. Yang sorang tu habis semua takde. Tinggal badan abang bomba je. Huuuu (T______T)

 Yang ni pulak abang bomba tu tengah berdiri senget macam Kak Limah. Hahaha. Sabooo je lahhh. Eh yangg comel tidak bertuan tu siapa punyaaaaaaaaaa?




































Ohhhh 'budak' BESAR ni punya rupa2nyaaaaa. Hahah. Dengan aku sekali excited nak buat. Rasa nak cubit2 je semua finger puppet yang budak2 tu buat. Sebab nampak bulattttt je. Comel! :D

Lupa nak susun banyak2. Budak dah balik. Tinggal berapa ketul je lagi. Hamik je lah jugakkk. Err gambar yang last sekali tu tahan je la mata tu dari keluar nanah ye. Tu 'budak' baru tu. Masa dia tadika dulu cikgu dia tak ajar buat mende2 macam ni. Tu yang dia seksaited excited sangatttt.

Ok, tu cerita pasal abang bomba. Comel kan comel kan? Buat la jugak weh. Seronok tauuuu. Kalau buat dengan anak2 kat rumah pun best. Daripada budak2 tu duduk melanguk depan TV ke kan, baik bagi buat mende2 macam ni. Hihi. Pandai2 je ngajor orang ye. Macam la aku ni ada anak. :P

Hari berikutnya, selang berapa hari ntah lah aku lupa dah. Aku ajak budak buat finger puppet lain pulak. Hihi. Yang ni gambar proses takde. Gambar sorang2 pun takde. Trus amik gambar dua2 finger puppet yang dah siap. Haaa kali ni giliran abang polis pulak ye. Hihih. Jom cekidauttt!

 Weeeee dah ada duaaaa finger puppetsss! :D We like it teacher! 

 Mana comel? Abang bomba comel ke abang polis? :P

 Why so serious lahh??

 :D

 2 orang kat bawah ni anak sape ni? Angkat kening sekarangggg! :P

 Pasukan penyelamat dari SK Kuala Sentol. :P

Pemangsa. Kohkohkoh.


Amacam? Ok tak finger puppets abang bomba dengan abang polis tu? Bagi aku comellllll sangat. Dan budak sangat2 eksaited membuatnye. Dah siap tu, diorang boleh la guna untuk berlakon konon2 jadi polis ke bomba. Dah selesai semua tu, semalam aku dengan PPM gantung dua2 bendalah ni so that budak sentiasa nampak dan boleh digunakan esok lusa time tema pekerjaan pulak. :D Heheheh. I loikeeeeee.

Kalau korang nak cuba try test buat benda ni, silalah klik sini dan sini. Selamat mencuba! 

Ok, aku nak berhibernasi jap. Baru balik dari sekolah mengemas2. Hehehe. Seronoknyeee kelas dah berwajah baru. :) Best best best! Terima kasih daun keladi kat pekerja2 yang membantu tadi. Sangat2 menghargai jasa baik anda semua. :) Masyehhhhhhhhhhhhhhh. 

Selamat 'malam'. Assalamualaikum.

No comments:

Post a Comment